Reisverslag 2: Burger van LJ - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Thomas - WaarBenJij.nu Reisverslag 2: Burger van LJ - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Thomas - WaarBenJij.nu

Reisverslag 2: Burger van LJ

Blijf op de hoogte en volg Thomas

13 Februari 2014 | Slovenië, Ljubljana

Zivjo vrienden,

Bijna een maandje in Slovenië en daarom maar ff een verslagje gemaakt van de gebeurtenissen in de afgelopen periode. Ik raak steeds meer gewend aan het dagelijks leven hier en voel me toch al min of meer burger van Ljubljana. Op papier ben ik dit nu ook, omdat ik een Residence Permit heb aangevraagd (helaas nog niet in ontvangst kunnen nemen). LJ is echt een topstad. Het is klein (maar 280.000 inwoners), waardoor ik het eigenlijk meer als een enorm dorp zie. Overal zijn kleine parkjes, barren en eettentjes. Mensen zijn hier vrijwel altijd hartelijk en het is hier ook geen enkel probleem om ’s avonds alleen over straat te lopen. Ik ben dan ook erg blij dat ik voor deze stad heb gekozen. Ik heb hier een leuke groep, waarmee ik dingen onderneem. De vaste groep bestaat nu uit 8 Portugezen, 4 Ieren, 2 Grieken en ik. Met deze groep zijn we afgelopen weekend naar Budapest gereden, maar ik vertel er later in dit verslag wel meer over. Helaas, gaan de Portugezen en Ieren in april al weer naar huis, omdat zij hier alleen voor stage zijn. Maar ik zie ook veel andere Erasmus studenten in pubs, clubs en bij activiteiten. Ik ben ook eindelijk de eerste Nederlanders tegen gekomen, die wonderbaarlijk genoeg allemaal in Nijmegen studeren. Het weer is hier nog slechter dan ik gewend was in Nederland. Het heeft hier de afgelopen tijd veel gesneeuwd. De Portugezen hebben dit nog niet eerder gezien en zijn helemaal in extase als het sneeuwt..ik had het na een tijdje wel gehad met die sneeuw. Na de sneeuw is het flink gaan regenen, dus ik denk dat het weer momenteel beter is in Nederland. De zomers blijken hier gelukkig wel goed te zijn. Mijn Engels wordt met de dag beter en ik kreeg zelfs al een compliment van James uit Ierland voor mijn goede Engels. Ik begin nu zelfs al in het Engels te denken als ik ergens alleen ben.

We hebben nu ook vaste dagen waarop we op stap gaan. ‘s Maandags is het Parlement Pub Party, we gaan dan eerst drinken in de keuken van de dorms in Rozna Dolina en vervolgens naar Parlement (een pub dus). Voor degene die niet weten wat een dorm is: het zijn een aantal gebouwen bij elkaar, die volledig door studenten bewoond worden. Je deelt hierbij je kamer met een andere student. Dat is het nadeel..het voordeel is dat er elke dag gefeest wordt en we dan ook vaak daar heen gaan voor het stappen. Donderdags is het vaste ritueel om eerst naar Rozna Dolina te gaan, dan karaoken in the Tai Inn Pub en vervolgens naar Campagneros te gaan (een discotheek). Ik heb een hekel aan deze tent en ik ben niet de enige, dus we gaan deze club waarschijnlijk inruilen voor iets anders. Vrijdags gaan we naar Metelkova, waar ik al eerder over verteld heb. Ook wordt het steeds vaker gewoonte om ff de stad in te gaan voor een kop koffie of om te dineren. Ik ben laatst naar een Chinees restaurant geweest, waar ik 3,27 moest betalen voor een soep, salade, hoofdgerecht en dessert. Het eten was ook nog eens top, dus daar ga ik vaker heen. Mijn huisgenoot vertelde me echter dat 3,27 nog vrij duur is, aangezien je hier ook erg goed kan eten voor 1,50. Ik moet deze tentjes nog ontdekken. Het is niet goedkoper om zelf iets te koken, dus uit eten gaan doen we erg veel. Het systeem geeft ons recht op 22 coupons per maand, dus af en toe moet ik toch zelf aan de bak. Ik kan hier alleen niet de juiste ingrediënten kopen en de kwaliteit van de producten ligt hier lager, dus koken doe ik dus zo min mogelijk. Sinds deze maand is er zelfs een tent die gratis eten geeft aan studenten voor de rest van februari. Het is gekkenwerk, maar ik maal er niet om. Je kan daar gewoon hele pizza’s eten voor nada, noppes.

Ik heb de afgelopen tijd veel ondernomen. We zijn naar de Pojstona Caves geweest, die het meest bezocht zijn van heel Europa. Het bestaat hedendaags uit zo’n 20 kilometer aan gangen, maar er is nog een hoop niet ontdekt. In de grotten leven witte salamanders, die in de volksmond ‘human fishes’ worden genoemd. Na de grotten zouden we naar een nabijgelegen kasteel gaan, maar die lag 10 kilometer verderop en was alleen bereikbaar via auto. Ljubljana heeft haar eigen kasteel en die is gelegen op een heuvel. We zijn daar met onze taallesgroep geweest. Het kasteel is totaal gemoderniseerd en alleen op centen gericht…ze hebben daar zelfs een pinautomaat staan. Alleen het uitzicht was top, omdat je zo heel LJ kan zien. Ook heb ik hier voor het eerst in een lange tijd weer eens geschaatst. Het ging me enorm goed af, ik zou op dit moment ook voor een podiumplaats kunnen gaan in Sotsji.

Afgelopen weekend zijn we dus naar Budapest gegaan. Het was echt fantastisch daar met de groep. We hadden drie auto’s gehuurd en zijn met 15 personen daar heen gereden. Ik was een van de chauffeurs van de Volkswagen Golf TDI Diesel, echt een fijn autootje. De heenreis verliep vrij soepel, alleen de Portugezen dames hadden een of andere les die ze via Skype moesten volgen en die begon om 2 uur. Ze moesten deze les volgen, anders moesten ze een jaar over doen of iets in die richting..erg vreemd maar oke. We kwamen pas rond half 3/3 uur aan en één van onze auto’s was verdwaald in de stad. Vrijwel iedereen zat daardoor in de stress, maar uiteindelijk hebben de vrouwen het door middel van ‘mille desculpes’ weten te regelen.We sliepen in een hostel met drie kamers met een stapelbedden. De lobby was gewoon één grote woonkamer, met van allerlei decoraties aan de muur en zelfs een XBOX aangesloten op de tv. We zijn ‘s avonds naar een Hongaars restaurant gegaan en daarna was iedereen weer vrolijk. Zoals het hoort zijn we het nachtleven van Budapest gaan verkennen en dit beviel uitstekend. Ik zat de volgende dag dan ook met een thee in de KFC, aangezien ik niks naar binnen kreeg (erg sund). Op zaterdagmiddag zijn we de stad gaan bezichtingen, middels een Free Walking Tour. De bedoeling is dat je aan het einde van de tour dan een goede fooi geeft aan je gids. Budapest is echt een prachtige stad met veel mooie gebouwen en een enorme brug die Buda van Pest scheidt. Nadeel van de stad vond ik de grootte van de stad (1,7 miljoen inwoners) en er heerst veel armoede. De tour was echt goed, alleen te kort om alles van de stad te zien. We gingen na de tour op zoek naar een restaurant, maar dat duurde echt een eeuwigheid. We kwamen daardoor pas om 11 uur aan bij het hostel. Iedereen was kapot, maar we hebben toch onze dansschoenen weer aangetrokken en zijn naar een alternatieve technobunker gegaan. Echt een bizar vette avond en we kwamen pas na zessen thuis. Ik heb me express wat ingehouden, aangezien ik een aantal uren later weer achter het stuur moest. De volgende dag zijn we ergens gaan lunchen en om half 3 teruggereden. Het plan was om een stop in Maribor te maken, maar het weer zat erg tegen en we besloten maar direct terug te keren naar LJ. Ik heb de volle vijf uur achter het stuur gezeten, met een tussenstop om te tanken. Aangekomen in LJ was mijn energie dan ook tot het nulpunt gedaald. We zijn met de groep gaan eten, maar daarna hadden de drie chaufs nog de taak om de wagen terug te brengen naar de rental. Uiteindelijk lag ik tegen 12 uur een keer in mijn bed, maar het was het allemaal waard. Echt een legendarisch weekend is het geworden en de plannen liggen nu al op tafel om naar Praag (ik ben hier al geweest, maar ik ga gewoon nog een keer), Wenen en Venetië (met carnaval) te gaan.

De volgende dag was er een International Diner georganiseerd en daardoor ben ik ook in contact gekomen met drie Nederlanders. De bedoeling van het Diner was dat iedereen wat kookte of traditioneels meenam van hun land. Het plan was om wortelstamp te maken, maar uiteindelijk hebben we onze tafel gevuld met drop, broodjes pindakaas, kaasjes en blikken en flessen Heineken en Bavaria. Andere landen kwamen aan zetten met de hele pannen vol met eten. Ook dit was weer een goed moment om wat nieuwe mensen te ontmoeten.

Dat was het wel zo een beetje. Ik zie dat het echt een enorm verslag is geworden, maar het is jullie gegund. Mijn semester gaat maandag beginnen en ben erg benieuwd naar het niveau en de inhoud van de courses. Ik kan nog niets over mijn vakken vertellen, omdat ik deze nog moet gaan kiezen deze week, maar ik hoop twee vakken te kunnen doen aan de Faculteit van Economie. Dit wordt pas duidelijk als de cursussen beginnen. Vandaag ben ik opgegaan voor de cursus Slovene Language 1 en als ik dit examen heb gehaald, dan krijg ik morgen een certificaat. De groeten aan iedereen aan het thuisfront!

Adijo

  • 13 Februari 2014 - 20:39

    Juliette:

    Nou dat was weer een prachtig verslag Thomas ! Het lijkt net of je er zelf bij bent als je het zo leest. Ben benieuwd als de college's beginnen het leven wat serieuzer wordt , maar dat betwijfel ik.
    Mama

  • 14 Februari 2014 - 16:08

    Ton Bakens:

    Ha Thomas
    Klinkt allemaal erg gezellig daar,geniet er maar van,en succes as.maandag
    Groetjes Ton Bakens

  • 14 Februari 2014 - 16:20

    Charlotte:

    Hoi Thomas

    Wat een geweldig leuk verslag. Met plezier gelezen. Hoop snel op het vervolg.

    Liefs charlotte

  • 16 Februari 2014 - 15:34

    Henriette:

    Thomas jij vermaakt je daar uitstekend, leuk om weer allemaal nieuwe mensen te ontmoeten,
    met hun eigen cultuur en achtergrond.
    Gaaf dat je naar het carnaval in Venetië gaat, dat moet schitterend zijn.
    Thomas, ik wens je nog een super tijd daar!
    groetjes Henriette.





























  • 16 Februari 2014 - 16:39

    Wout:

    Nou Thomas, je verspilt je tijd in ieder geval niet daar;)
    Zo te zien heb je de goede keuze gemaakt om naar LJ te gaan.
    Enjoy and keep us posted!

  • 16 Februari 2014 - 16:49

    Thomas :

    Thanks allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 6593

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 03 Augustus 2015

Zuid-Oost Azie

15 Januari 2014 - 04 Juli 2014

Exchange Ljubljana

Landen bezocht: