Krvavec, Venetië, Wenen, Praag…en studie - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Thomas - WaarBenJij.nu Krvavec, Venetië, Wenen, Praag…en studie - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Thomas - WaarBenJij.nu

Krvavec, Venetië, Wenen, Praag…en studie

Blijf op de hoogte en volg Thomas

24 Maart 2014 | Slovenië, Ljubljana

Ruim 2 maanden in Ljubljana. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Gelukkig heb ik nog een tijdje te gaan. Ik ben inmiddels begonnen aan de cursussen. Uiteindelijk heb ik voor vijf vakken gekozen, die samen 25 ects vormen. Ik heb er 18 nodig voor mijn Minor, dus dat betekent dat ik vier van de vijf vakken moet halen. De cursussen vallen helaas niet echt in mijn vakgebied. De meeste mediavakken zijn al in het wintersemester geweest en voor deze periode is het vooral sociologisch en politicologisch. Ik volg ten eerste Theories of Ideology. Deze cursus houdt zich bezig met verschillende ideologieën, zoals kapitalisme en marxisme, en kijkt ook hoe deze ideologieën voorkomen in het alledaagse leven, zoals in kunst, media etc. De professor is echt top. Grappige gozer van een jaar of 40, die veel tijd inruimt voor het tonen van een documentaire of film en daar vervolgens met de groep over discussieert. Diezelfde professor geeft Third World Politics. Zoals de titel al zegt, gaat het over de Derde wereld, maar hierbij wordt ook erg kritisch gekeken naar de rol van het Westen. Daarnaast heb ik Modern Literature and Social Ideologies, een buitengewoon saai vak. De professor begint gewoon met vertellen en maakt geen gebruik van dia’s of iets dergelijks. Na twee uur aan een stuk door praten, is hij klaar en kan iedereen naar huis. Ditzelfde gebeurt bij Cultural Construction of Europe. Dit vak gaat over de vorming van Europa en wordt dus ook door deze professor gegeven. Ten slotte heb ik Crisis Management, dat zich bezig houdt met crisis in een organisatie. Kortom, de cursussen vallen niet echt in mijn vakgebied, maar ben wel erg tevreden met Theories of Ideology en Third World Politics, omdat het erg interessante vakken zijn en misschien dat het mijn blik wel wat kan verbreden.

Gelukkig is er naast de studie enorm veel te doen. De trip naar Budapest smaakte naar meer. We zijn dan ook op een zondag naar de bergen gegaan om te gaan skiën. Het was voor de hele groep (12 man) de eerste keer op de latten. We begonnen dan ook met een uur lessen. Lauren en ik hadden het meeste talent volgens de instructeur en we mochten dan ook als eerst de heuvel op, om vervolgens de groep te laten zien hoe het moest. Hoogmoed komt voor de val…In de lift naar de top begon de instructeur te roepen dat we er eerder uit moesten aan de zijkant. Lauren hoorde dat niet en ik ging er op het midden van de baan uit. Omdat ik nog wat onwennig was op de latten, stond ik half op de liftbaan en de volgende skiër kwam er al weer aan. Ik viel over zijn latten en op mijn schouder. Resultaat: schouder uit de kom. Het heeft zeker 30 seconde geduurd voordat de instructeur bij mij kwam. En daarna nog zo’n 15 seconde om de arm terug op zijn plek te krijgen. Ik ben daarna nog rustig doorgegaan met skiën, maar op maandag ben ik naar het ziekenhuis gegaan en heb daar wat röntgenfoto’s laten maken. Niets ernstigs, alleen heb ik een bracelet moeten dragen voor twee weken. Dus dat was mijn eerste ski-avontuur…zeer geslaagd.

Op 1 maart zijn we met een grote groep naar Venetië gegaan. We arriveerden al om half 6 in de morgen en alles was nog donker en niks was open. De groep werd door wat omstandigheden gescheiden in drieën. Uiteindelijk was ik ‘one of the girls’, omdat ik na de middag met zes meiden heb rondgelopen. Na de middag begon het te gieten en hebben we vooral moeten schuilen voor de regen. Vrijwel alle shows en activiteiten werden uitgesteld of afgelast en daardoor was de dag maar matig. Mooie stad en de kostuums waren top, alleen de regen heeft het grootste deel van de dag bedorven. Ik was zeiknat toen ik thuis kwam om 11 uur en ik was dan ook uitermate blij met een hete douche. Ik dacht dat na dit de carnaval wel voorbij zou zijn. Echter was er op dinsdagavond een enorme party bij de Rozna Dolina dorms. Vrijwel iedereen was verkleed en ik had, onder het mom: kan altijd van pas komen, mijn Waldo kostuum meegenomen naar LJ. Echt een geweldige avond gehad, het voelde als carnaval in Nederland.

Omdat mijn vrienden hier vrijwel allemaal Radiologie studeren en zij voor een congres naar Wenen moesten, ben ik met hen meegegaan. Eerst een flinke trip gehad van zo’n 6 uur met de trein, daarna aankomst in een tophostel. Omdat het grootste deel van de groep (9 van de 12) naar het congres ging, ben ik met Diana en Gisela de stad ingegaan. Echt ongelooflijk mooi daar, ik keek mijn ogen uit. We hebben de meeste gebouwen in het centrum bekeken en zijn toen teruggegaan naar het hostel. Na het eten, was het tijd voor party. Enkelen van ons (waaronder ik) zijn nog naar een bar gegaan dichtbij. De volgende dag zijn we redelijk vroeg opgestaan. Op de planning stond het paleis van Sisi (die film die ons mam en Janneke eindeloos keken). Daar aangekomen vond ik het paleis een beetje tegenvallen. Na een goede 30 minuten (de vrouwen zijn nogal van het foto’s maken) waren we aan de andere kant van paleis aangekomen. Dat was vrijwel het tegenovergestelde van de voorkant. De tuin is gigantisch en erg mooi. We zijn de heuvel opgegaan. Pedro, Ricardo en ik waren al ongeveer beneden, voordat de vrouwen boven kwamen. Uiteindelijk hebben we zo’n drie uur daar doorgebracht. Een deel wou ook nog eens het paleis in, maar daar had deze jongen geen zin meer in. Ik ben terug naar het hostel gegaan en de rest ging in het paleis of naar het congres. De rest van de stad hebben we ’s avonds bekeken. Wenen is echt een aanrader. ’S Avonds zijn we natuurlijk weer gaan feesten in een bar. Het werd erg laat en we moesten om 10 uur alweer uitchecken. Zondags zijn we naar een attractiepark gegaan. Misschien hebben sommigen mijn achtbaanritje gezien op Facebook. Om vier uur hebben we de trein weer naar huis gepakt. Aangekomen in Ljubljana, nam ik ook nog eens een foute bus en kon ik mooi driekwartier terug lopen naar huis (omdat er geen bus meer reed). Maar wederom een super weekend gehad!

Na het skiën, Venetië en Wenen, was Praag aan de beurt. Vier trips in een één maand! Ik was al eerder in Praag geweest, omdat mijn vriend Harm daar Erasmus had. Toen hebben we veel tijd besteed aan feesten en niet erg veel van de stad gezien. Vanuit LJ is het een flinke (en dure) weg. We hadden wederom auto’s gehuurd (zoals in Budapest). Nu hadden we een Volkswagen Transporter en een Volkswagen Sharan. Ik was een van de bestuurders van de Sharan. Na 7 uur rijden kwamen we aan in Praag. Parkeren was iets lastiger en na 2 uur hadden we eindelijk wat goedkoops gevonden midden in de stad. Nadat we alles geregeld hadden in het hostel, zijn we naar het centrum gegaan en hebben we de stad bekeken en daarna een drankje gedaan in het Hard Rock Café. Terug in het hostel zijn we gaan relaxen en drinken. Het animo was niet erg hoog om de stad in te gaan, aangezien iedereen al zo’n 22 uur op was. De volgende dag hebben we de Free Walking Tour gedaan (die we ook in Budapest hebben gedaan) en zo vrijwel de belangrijkste gebouwen van Praag gezien. Na de tour zijn we naar het Kasteel op de heuvel gegaan met het imposante kathedraal. ’s Avonds zijn we de stad in gegaan en na een korte nacht weer terug gereden naar Ljubljana. Ook Praag was echt top, maar ik denk dat we nu even rustig aan gaan doen. Het grootste gedeelte van de groep gaat dus weg begin April. Op het lijstje met deze groep staat nu nog de kust van Slovenië en Zagreb in Kroatië, waarschijnlijk volgend weekend. Nog ff iets kort over het weer. We hebben hier een week lang geweldig weer gehad (25 graden), maar nu is het weer regenachtig en koud. Dat was wel ongeveer wat ik te melden had.

Ciao

  • 24 Maart 2014 - 18:05

    Nicky Waals:

    Jow Thothomamassiiieeeee!!! Ik hoor wel dat het daar alles bong gaat! Hier gaat ook alles gewoon door. Toch mis ik je wel een beetje, op het werk en op stap. Eigenlijk had ik wel verwacht dat je de mystery guest was bij de NWC-quiz, maar helaas. Vet interessante cursussen trouwens die je volgt! Ik kan niet wachten tot je me er alles over kunt vertellen. Zo kunnen we als je thuis bent weer lekker filosoferen in het rokershok bij het Spek. Heel veel succes en nog en heel veel plezier!

    Ik zal het er met mijn manager over hebben, maar misschien kom ik wel een keer draaien in een club in Ljubljana!

    De Balluhhhh!

    DJ Nicky

  • 24 Maart 2014 - 18:46

    Thomas :

    Jow Nicky Picky!!

    Ja alles gaat bingo bongo. Ik mis sommige dingen ook wel, zoals de NWC-quiz en uit de hand gelopen zondagen. Ik was gevraagd als Mystery Guest, maar had helaas andere plannen. En ja, filosoferen kan maar op één plek!
    Je bent welkom om hier te komen! De DJ's hier kunnen sowieso niet tippen aan jou repertoire.
    See you in a few months!

    Laterzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 6615

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 03 Augustus 2015

Zuid-Oost Azie

15 Januari 2014 - 04 Juli 2014

Exchange Ljubljana

Landen bezocht: