Laatste verslag vanuit Slovenië - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Thomas - WaarBenJij.nu Laatste verslag vanuit Slovenië - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Thomas - WaarBenJij.nu

Laatste verslag vanuit Slovenië

Blijf op de hoogte en volg Thomas

17 Juni 2014 | Slovenië, Ljubljana

Živjo allemaal,

Mijn laatste verslag vanaf Sloveense bodem. Mijn Erasmusperiode loopt ten einde. Nog nooit is tijd zo snel gegaan. Een dikke vijf maanden ben ik al weg, maar het lijkt gisteren dat ik hier ben aangekomen. Het is toch wel een dubbel gevoel, aan de ene kant heb ik zin om iedereen weer te zien in Nederland, maar aan de andere kant zou ik hier ook nog wel ff kunnen blijven. De laatste periode is een mix van drukte en rust. Aangezien ik begin juni ook wat schoolgerelateerde zaken heb gehad, zoals examens en essays. Maar daarvoor en daarna was het extreem rustig, waar ik vrijwel niets op het programma had staan. Langzamerhand gaan steeds meer mensen naar huis of ze doen een allerlaatste trip. Voor mij is het ook zo ongeveer afgelopen, dus de laatste weken bestaan vooral uit chillen, dingen ondernemen en feesten met vrienden. Zo ben ik onder andere gaan raften op rivier Soca. Een topervaring, al had de rivier was extremer gemogen van mij.

Harm en Ties zijn hier eind mei langsgekomen met de auto. Ze kwamen op vrijdagochtend aan en alles was direct normaal: een ouderwets weekendje lachen, buurten en feesten. Vrijdags heb ik de stad laten zien en zijn we naar het kasteel op de heuvel gegaan. Daar waren we eigenlijk vrij snel mee klaar (LJ is niet zo groot) en de rest van de middag hebben we in de zon op het terras doorgebracht. ’s Avond zijn we naar Metelkova gegaan, het sociale centrum van Ljubljana, waar het vol zit met jongeren (veel alternatieve mensen). Zeer geslaagde avond gehad daar. Zaterdagochtend zijn we aangereden naar Triglav Park, het nationale park van Slovenië met veel bezienswaardigheden. We zijn eerst naar Bohinj gegaan, een groot meer omringd door bergen. Daarna zijn we de bergen ingegaan, waar een rivier met waterval zich bevindt. Na Bohinj zijn we naar Bled gegaan, een ander groot meer met een eilandje in het midden. Ten slotte zijn we naar Vintgar gereden, een rivier die uitmondt in twee grote watervallen. Ik was al eerder naar deze plaatsen geweest, maar het blijft enorm mooi. In de avond zijn we weer op stap gegaan. De boys zijn zondagochtend om 9 uur weer terug gereden naar Asten. Een kort, maar zeer krachtig weekend.

Na dit weekend moest de focus op studie. Twee midterms en drie essays moesten afgehandeld worden. Voor ‘Modern Literature and Social Ideology’ en ‘Cultural Construction of Europe’ heb ik dezelfde professor en ik mocht voor beide vakken één grote essay schrijven. Ik heb over de Kosovo situatie geschreven met onderwerpen zoals de oorlog, de onafhankelijkheid, die door ongeveer de helft van de wereld niet erkent wordt en over Ismael Kadare, een Albaanse schrijver die over Kosovo een novel schreef. Degenen die geïnteresseerd zijn om het te lezen, moeten het maar zeggen. Daarnaast moest ik voor Crisis Management een report schrijven, samen met mijn Portugese vriend Francisco. Dit vak hebben we beiden een beetje verwaarloosd, omdat het op vrijdagochtend was. Vaak waren we dan op een trip of ‘ziek’ in bed. Uiteindelijk hebben we toch iets in elkaar kunnen zetten, over de nationalisatie van ABN Amro (Fortis). En toch hebben we nog een 8 voor dit vak gekregen. Voor mijn twee favoriete vakken, ‘Third World Politics’ en ‘Theories of Ideology’ heb ik een tweede midterm moeten doen. Theories of Ideology heb ik gehaald op mijn eigen manier: 5,75 gemiddeld. Third World Politics is niet geheel vlekkeloos gegaan, omdat ik per ongeluk een vraag heb overgeslagen. Ik heb morgen een afspraak met de professor, maar ik verwacht dat het wel goed komt. Ik moet in ieder geval 18 ects halen, dat gelijk staat aan vier van de vijf vakken halen hier (=20 ects). En aangezien ik erg tevreden ben met mijn Kosovo essay, zijn die 20 credits zo goed als binnen. De 25 ects die ik hopelijk verdiend heb met mijn Erasmus, vullen mijn Minor gedeelte op, waardoor ik binnenkort officieel kan zeggen dat ik Bacelor of Science ben. Ik heb me inmiddels ingeschreven voor de Master, ‘Media, Communicatie en Beïnvloeding’ in Nijmegen.

Het doen van een Erasmusstudie is toch wel de beste beslissing uit mijn leven geweest. Ik heb mezelf zeker ontwikkeld hier. Het feit dat je altijd met andere culturen in aanraking komt, de interessante colleges, die ik hier heb gehad en de vele trips, die ik heb gemaakt naar niet voor de handliggende bestemmingen, hebben me een beter beeld van de wereld gegeven. Reizen is toch wel een nieuwe hobby van me geworden. Ik ben ook blij dat ik hier alleen ben gekomen en dat ik niet heel veel Nederlanders ben tegengekomen. Je ziet bijvoorbeeld de Spanjaarden en de Tsjechen erg veel groeperen, maar als solist ben je totaal op je zelf aangewezen. Iets waar je ook veel van leert. Ik heb hier verder vrienden voor het leven gemaakt uit alle windstreken, die ik hopelijk nog ooit zal tegenkomen. Het plan is in ieder geval om binnenkort naar mijn Portugese vrienden te gaan. Voor iedereen die nog twijfelt over een Erasmus periode, heb ik maar één woord te zeggen: doen! Je zult er zeer zeker geen spijt van hebben.

Jullie zien me binnenkort verschijnen, nog even geduld.

Groeten,
Thomas




  • 17 Juni 2014 - 18:17

    Wout:

    Hey Thomas,
    Zo te horen zul je als een heel ander mens terugkomen. Echt super wat je daar allemaal geleerd en bereikt hebt. Petje af hoor! See you soon, kunnen we weer proosten;)

  • 17 Juni 2014 - 22:45

    Lucia:

    Jeetje wat gaat de tijd vlug. Geniet nog maar even daar. Ik wil graag je essay over kosovo lezen. Ben daar zeker in geïnteresseerd. Wil er zelf in de toekomst ook naartoe. Tot binnenkort. Groetjes lucia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 6592

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 03 Augustus 2015

Zuid-Oost Azie

15 Januari 2014 - 04 Juli 2014

Exchange Ljubljana

Landen bezocht: