Thailand - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Thomas - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Thomas - WaarBenJij.nu

Thailand

Blijf op de hoogte en volg Thomas

01 Augustus 2015 | Thailand, Chiang Rai

Hallo thuisfront!


Ik heb besloten om mijn reis ook op papier vast te leggen. Ik haal daar zelf voldoening uit en ik denk dat jullie ook wel geïnteresseerd zijn in wat ik hier allemaal zie en uitspook. De vlucht is in ieder geval goed verlopen. Dat ik überhaupt het vliegtuig in mocht was trouwens nog ff gissen. Ik had namelijk alleen een heenticket en geen visum. De regels in Thailand zijn dat je moet kunnen aantonen dat je binnen 30 dagen het land verlaat, anders moet je een visum hebben. Op internet had ik juist gelezen dat het niet uitmaakte, maar dus toch wel. Snel schoonbroeder en tevens held Wout van Kemenade ingeschakeld. Die heeft voor mij een goedkope ticket geboekt van Bangkok naar Ho Chi Minh City, zodat ik in ieder geval kon aantonen dat ik het land zou verlaten binnen 30 dagen. Ook al doe ik dat niet op deze manier, maar via het noorden per land. Uiteindelijk is het dus allemaal goed gekomen en ben ik via de tussenstop in Qatar, naar Bangkok gevlogen. Flinke jetlag, omdat ik in 24 uur bijna niet geslapen had. Ik moest namelijk in Qatar de nacht doorbrengen op de luchthaven. Niet echt comfortabel. Qatar Airways is verder een hele goede maatschappij. Ik heb me vermaakt met Fawlty Towers en prima gegeten. Aankomst in Bangkok was rond 7 uur in de avond. Taxi gepakt en richting mijn al geboekte hostel gegaan. Bangkok is in een woord een chaos. Overal verkeer, verkopers en tuk-tuks en de smog is direct op te merken. Die avond ben ik vroeg naar bed gegaan om wat bij te slapen.


De volgende dag ben ik tempels gaan bezoeken in de stad. De chaos was hier nog groter. Overal Chinezen met paraplu’s en selfiesticks, om gek van te worden. De twee grootste sightseeing (Wat Phra Kaew en Wat Pho) waren zeer mooi, maar na een tijdje had ik het wel gezien. Terug in het hostel raakte ik aan de praat met twee Amerikanen en een Nederlands meisje. De Amerikanen gingen naar een Ladyboy show en wij besloten maar om mee te gaan. Uiteindelijk gingen er nog vijf anderen mee. De show zelf was een soort van Moulin Rouge. De ladyboys zelf waren, op een enkele na, perfect omgebouwd. Je brein raakt echt verward, aangezien je denkt ‘ oh best wel een meid…oh nee het is een vent.’ Na de show zijn we naar Sky Bar gegaan, waar de Hangover 2 is opgenomen. Prachtig uitzicht over de stad. De avond hebben we afgesloten in het partycircuit van Bangkok. Echt een gekkenhuis.


Twee uur later ging de wekker helaas alweer. Ik reis vandaag naar Kantaburi, een streek. Ik zit in een busje met drie Amerikanen en zeven Aussies. De trip begint bij een kerkhof vol met Nederlandse, Britse en Thaise soldaten, die zijn gestorven tijdens de bouw van de spoorlijn van Thailand naar Birma tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook de bekende brug over de Kwai heb ik bezocht. Vervolgens gaat ons busje naar de rand van de Kwai om een boottochtje te doen. Op het programma staat ook het rijden op olifanten. Ik bedank hier echter vriendelijk voor, omdat deze olifanten niet goed worden behandeld. De dag eindigt met een treinreis langs de Kwai en de mooie natuur. De dag was niet heel spectaculair, maar gelukkig waren de Australiërs een goed gezelschap. Terug in Bangkok, ben ik naar een ander hostel verhuisd, omdat m’n vorige hostel vol zat. ‘ s Avonds stuurde Celeste Schifferling een berichtje. Ze was met haar vriend Ruben ook in Bangkok. Ff een drankje gedaan en nog even de club in geweest. Gezellige avond.


Na drie nachten Bangkok, ben ik blij dat ik naar een iets frissere omgeving kan gaan. Ayutthaya staat op het programma. Het is de oude hoofstad van Thailand. Ik ga met de trein en na 1,5 uur kom ik aan. Ik heb daar een scootertje gehuurd en ben gewoon gaan rondrijden. Het was ff wennen, maar het is me zeer goed afgegaan. In Thailand rijden ze namelijk links en de regels zijn anders. Ik ben gewoon onder het motto ‘ go with the flow’ gaan rijden en dan komt het wel goed. Ayutthaya bestaat uit oude ruines en tempels, die voornamelijk zijn geplunderd door de Birmezen. ‘s Avonds slaap ik in een guesthouse, waar een hele mierenkolonie mijn wc bezet. Ook heb ik geen wastafel en hoor ik de muizen boven mijn hoofd. Achja, dat hoort er ook bij.


De volgende dag pak ik de bus naar Sukhothai, met ruïnes uit de gouden eeuw van Thailand (Siam). Het is een flinke rit en ik kom pas om half vijf aan. Ik ontmoet Philipp, een Duitser in mijn hostel. Goede kerel en we besluiten om samen de volgende dag naar het historische park te gaan. Wederom op de scooter en gaan met die banaan. De afbeelding van drie gouden Buddha’s uit de Lonely Planet is hier echter niet te vinden. Sukhothai is zeker mooi, maar je hebt het ook wel weer gezien in een paar uurtjes. We reizen daarom ook samen door naar Chiang Mai, een stad in het noorden. Ik heb een hostel voor drie dagen geboekt, dus ik ben hier nog wel ff zoet. Philipp zit in hetzelfde hostel en we besluiten daarom ook om wat dingen samen te gaan doen. ‘s Avonds gaan we het nachtleven van Chiang Mai verkennen. De barstreet sluit echter voor ieders verrassing om 1 uur. Via een tip komen we via een achteruitgang in een club genaamd ‘Spicy’. In deze club gaan alle remmen los. Het wordt een zeer geslaagde stapavond. De volgende dag zijn we ook pas om twee uur op de been om tempels te gaan bezoeken. Trouwens een slang gespot op straat, een salamander in de badkamer gevonden en een kat die een muis vangt live meegemaakt.


De tempels zijn wederom van een hoog niveau. Met name de tempel net buiten het centrum is spectaculair (Wat Doi Suthep). Deze ligt op een berg, waarop je over heel Chiang Mai kan uitkijken. Het tempels kijken zelf begint echter wel wat eentonig te worden. De volgende dag gaan we daarom iets heel anders doen. We gaan naar het Elephant Jungle Sanctuary, een opvangplaats voor olifanten. Hier worden ze wel met liefde behandeld. Een pick-up truck brengt ons dieper de natuur in en uiteindelijk komen we bij een houten hutje uit. We krijgen een nieuwe outfit en een tros bananen en mogen richting de olifanten. Er zijn twee grote en drie kleine olifanten. Na het voeren van de bananen, gaan de olifanten in de rivier drinken. Daarna mogen we de olifanten een modderbad geven in de modderpoel. Ten slotte gaan we ze wassen onder de waterval. Echt een te gekke ervaring. Ondanks dat de olifanten een toeristische attractie zijn en elke dag hetzelfde proces een paar keer doorlopen, worden ze goed behandeld (geen ritjes op de rug, geen stokken met scherpe messen) en wordt voorkomen dat ze in de verkeerde handen vallen. De rest van de dag is het een beetje bijkomen en wat informatie over het vervolg van mijn trip bij elkaar zoeken. 's Avonds gaan we nog naar de Night Bazaar, om wat rond te slenteren en spullen te kopen. Prachtig horloge gekocht voor slechts 7 euro. De volgende dag verlaten we Chiang Mai en gaan we naar het nabijgelegen Chiang Rai. We bezoeken daar de Witte Tempel (Wat Rong Khun). De buitenkant is waanzinnig, de binnenkant bestaat uit schilderingen met onder andere Keanue Reeves in de Matrix en Batman (wtf??). Daarmee kom ik aan het einde van mijn eerste verslag en daarmee het einde van Thailand (so far?). Het is een zeer mooi land. Misschien dat ik later nog naar het zuiden ga. Bangkok is een hele ervaring, maar Chiang Mai was tot nu toe wel het hoogtepunt. De kosten zijn daar ook minimaal. Zo betaalde ik voor drie nachten 550 bath, omgerekend zo’n 14 euro. Uit eten gaan kost hier ook maar een euro of 2.

Morgen zal ik doorreizen richting Laos. Ik ga daar net over de grens een geweldige ervaring op doen. Op 4 augustus zal ik voor drie dagen de jungle in gaan. Het heet de Gibbon Experience. Al ziplinend gaan we door de jungle en slapen we in boomhutten. De hoop is om daar de flora en fauna, en met name de gibbons, te spotten. Het is wel een flinke kostenpost, maar ik ga er spijt van krijgen als ik het niet doe. Foto’s staan zsm op mijn facebook. Een nieuw verslag kunnen jullie verwachten na Laos, denk ik.


Lah Gorn,

en de groeten
Thomas


  • 01 Augustus 2015 - 16:11

    Mieke Van Bree:

    Hoi Thomas,

    Goh Thomas, ik ben zwaar onder de indruk hoe jij de dingen beschrijft; heel mooi en beschouwend. Je hebt al in zeer korte tijd heel wat bezienswaardigheden bezichtigd. Ik vind het knap dat je dit in je eentje doet.
    Thomas ik wens je nog heel veel reisplezier.

  • 07 Augustus 2015 - 15:00

    Thomas:

    Bedankt tante Mieke. Het gaat allemaal goed met me. Inmiddels in Noord-Laos

  • 06 September 2015 - 17:38

    Coby Van Otterdijk:

    Thomas.
    Heel fijn om jouw reisverslagen te mogen lezen. Prachtig beschreven, heel beeldend.
    Benieuwd naar je volgende ervaringen. Veel plezier!
    Coby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Zuid-Oost Azie

Bestemming 1: Noord-Thailand

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2015

Myanmar

24 September 2015

Vietnam

02 September 2015

Cambodja

22 Augustus 2015

Laos

01 Augustus 2015

Thailand
Thomas

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 6623

Voorgaande reizen:

23 Juli 2015 - 03 Augustus 2015

Zuid-Oost Azie

15 Januari 2014 - 04 Juli 2014

Exchange Ljubljana

Landen bezocht: